Hestwite Islandshästar
  • Avel
    • Ston >
      • Kotra frá Bergsstöðum
      • Gella från Tulatorp
      • Gleði från Hestwite
    • Hingstar >
      • Flosi från Rooslunda
    • Unghästar >
      • Ofeigur från Hestwite
      • Keila från Hestwite
      • Stella från Hestwite
      • Bastian från Hestwite
      • Hera från Hestwite
  • Gården
    • Hästar >
      • Ridhästar >
        • Ölnir från Hestwite
        • Óskar från Hestwite
        • Hlekkur från Hestwite
        • Oskadis från Västraby
        • Bangsi från Hestwite
    • Om oss
    • Galleri >
      • Unghästar sommaren 2012
      • Våren 2010
      • Sen vår 2010
      • Bedömning och Unghästbete 2010
  • Hem
  • Nyheter
    • Tankar
  • Till salu
    • Egna sålda hästar >
      • Geisli från Hestwite
      • Hrekkur från Västraby
      • Vordís från Västraby
      • Fafnír från västraby
      • Silja fra Söby
      • Aron från Hestwite
      • Hrima frá Skidbakka III
      • Isold från Hestwite
      • Gloria från Västraby
      • Alma från Västraby
      • Duva från västraby
      • Hrimfaxi frá Reykjavik
      • Blaeja från Västraby
      • Sida från Hestwite
      • Baldi från Isaksmåla
      • Glaumur frá Úlfstöðum
      • Embla från Västraby
      • Edda från Hestwite
      • Djörfun från Västraby
    • Till minne av: >
      • Viking från Hestwite
      • Völuspá från Hästhava
      • Bliða från Hestwite
      • Grana från Solbacka
      • Bogatyr från Rooslunda
      • Mýsla fra Vrangbækgård
      • Björk frá Tóftum
  • Tjänster
    • Behandling häst
    • Datum och platser för Lektioner och Kurser
    • Ridläger
    • Inridning och träning av häst
    • Inackordering
  • Ridsportbutik
  • Hundarna
    • Foton på Izzie och Trisse
    • Valpar 2012 (Grekiska Gudanamn)
    • Valpar 2013 ( Nordiska Gudanamn)
    • Valkull 2015
    • Valkull 2016
  • Länkar
    • Gästbok
  • Avel
    • Ston >
      • Kotra frá Bergsstöðum
      • Gella från Tulatorp
      • Gleði från Hestwite
    • Hingstar >
      • Flosi från Rooslunda
    • Unghästar >
      • Ofeigur från Hestwite
      • Keila från Hestwite
      • Stella från Hestwite
      • Bastian från Hestwite
      • Hera från Hestwite
  • Gården
    • Hästar >
      • Ridhästar >
        • Ölnir från Hestwite
        • Óskar från Hestwite
        • Hlekkur från Hestwite
        • Oskadis från Västraby
        • Bangsi från Hestwite
    • Om oss
    • Galleri >
      • Unghästar sommaren 2012
      • Våren 2010
      • Sen vår 2010
      • Bedömning och Unghästbete 2010
  • Hem
  • Nyheter
    • Tankar
  • Till salu
    • Egna sålda hästar >
      • Geisli från Hestwite
      • Hrekkur från Västraby
      • Vordís från Västraby
      • Fafnír från västraby
      • Silja fra Söby
      • Aron från Hestwite
      • Hrima frá Skidbakka III
      • Isold från Hestwite
      • Gloria från Västraby
      • Alma från Västraby
      • Duva från västraby
      • Hrimfaxi frá Reykjavik
      • Blaeja från Västraby
      • Sida från Hestwite
      • Baldi från Isaksmåla
      • Glaumur frá Úlfstöðum
      • Embla från Västraby
      • Edda från Hestwite
      • Djörfun från Västraby
    • Till minne av: >
      • Viking från Hestwite
      • Völuspá från Hästhava
      • Bliða från Hestwite
      • Grana från Solbacka
      • Bogatyr från Rooslunda
      • Mýsla fra Vrangbækgård
      • Björk frá Tóftum
  • Tjänster
    • Behandling häst
    • Datum och platser för Lektioner och Kurser
    • Ridläger
    • Inridning och träning av häst
    • Inackordering
  • Ridsportbutik
  • Hundarna
    • Foton på Izzie och Trisse
    • Valpar 2012 (Grekiska Gudanamn)
    • Valpar 2013 ( Nordiska Gudanamn)
    • Valkull 2015
    • Valkull 2016
  • Länkar
    • Gästbok
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

9/8/2015 0 Comments

vem ger oss kunskap?!

Nu kommer frågan igen, vad och varifrån vill vi få vår kunskap? Alla utvecklas hela tiden i sitt sätt att se på hästar, rida eller träna elever. Men varifrån kommer kunskapen? Utbildning? eller rent att självlärd av sin egna erfarenhet . Det finns mycket sätt att lära sig på. Själv älskar jag att lära mig allt, jag är en riktig "NÖRD"  !
Ibörjan av rid och hästkarriären tycker man nästan alltid att; "nu kan jag ju det här, det var ju inte speciellt svårt" , sdan ställs man inför mer kunskap och upptäcker att "nä, här finns massor mer att lära", lär sig sedan mycket och känner sig ganska ok på hästar och ridning, sen kommer det igen, kunskapen, från någon eller några som gör att man återigen faller ner i gropen "jag kan ingenting, här finns massor mer att lära".... och så går det runt, runt och runt!

Jag tycker alltid det är intressant hur många bedömer kompetensen på en ryttare på enbart en häst, kanske till och med, en redan sedan ägare innan, väldigt välskolad häst. Som dock är perfekt att få lära sig på, men kan den ryttaren mer än den andre som inte har en lika välskolad häst?! Har den mer känsla för hästar eller ridning just nu? Visst får den ett försprång efter ett tag eftersom hästen den sitter på förhoppningsvis reagerar korrekt när denne ryttare ger rätta hjälper, men kan dom mer rent kunskapsmässigt ?
Kan jag mer i denna vecka, efter att nästan blivit svensk mästare i A-flokk än vad jag kunde veckan innan? kanske inte, men jag har bevisat för mig själv att jag kan rida på den "inom tävlingsformen" höga nivån. 

Är viss kunskap fel kunskap? nej, egentligen inte, det finns bara olika vägar att nå till samma mål, men visst det kan även finnas "fel" kunskap om det leder till lidande eller annat för hästen...

Att plocka kunskap som du väljer frukt inne i butiken tycker jag är ett bra mål! Skit i den som är rutten, ser dålig ut, luktar illa eller inte passar ihop! Ta lite päron, lite äpplen, några bananer, vindruvor och varför inte även några apelsiner?! man får välja själv vilken kunskap man vill. Så gör jag själv och det tycker jag för mig fungerar utmärkt.

Jag upplever hela tiden ögonblick och tillfällen när "polletten" faller ner, jag har ridit islandshäst i 24 år, tränat för alla möjliga tränare, gått utbildningar, examinerats, tävlat för sm-nivå under många år och brinner lika mycket för att lära mig nya saker fortfarnade! Det är fantastiskt! Och något nördigt!  Men det får det vara!

Picture
0 Comments



Leave a Reply.

    Vi på Hestwite gård

    Här skriver vi om vad som händer oss, våra hästar, trisse, Izzie och gården i allmänhet!

    Månad

    December 2017
    May 2017
    December 2016
    March 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    May 2015
    March 2015
    June 2014
    May 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    September 2013
    July 2013
    April 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010
    September 2010
    August 2010
    July 2010
    June 2010
    May 2010
    April 2010
    March 2010

    RSS Feed

Proudly powered by Weebly
Photo from joiseyshowaa